هر اتاق از خانه شما نياز متفاوتي دارد

۱۳۰ بازديد

احتمالاً شنيده‌ايد كه نور خورشيد به ما انرژي مي‌دهد، اما مي‌دانستيد كه نور لامپ‌ها نيز همين كار را با بدن ما مي‌كند؟ اهميت نورپردازي به‌قدري است كه يك اشتباه در نورپردازي مي‌تواند فضاي خانه را به‌كلي تاريك و دلمرده كند. لامپ‌هايي كه نور آبي بيشتري دارند منجر به توليد هورمون سراتونين مي‌شوند و منجر به تمركز، بيداري و هشياري مي‌شوند. لامپ‌هايي كه نور آبي توليد نمي‌كنند، به مغز اجازه توليد هورمون ملاتونين مي‌دهند و باعث آرامش و خواب‌آلودگي شده و ما را آماده رفتن به تخت خواب مي‌نمايند.
لامپ‌هايي كه كلوين پايين‌تر دارند نورهاي گرم (مانند آتش) توليد مي‌نمايند، لامپ‌هاي با كلوين متوسط نور طبيعي توليد مي‌نمايند و كلوين بالاتر نور سرد يا نور روز را به‌دست مي‌دهند.
يك غلط رايج اينجاست كه نور لامپ را با وات آن مي‌سنجند در حاليكه وات معيار سنجش مصرف انرژي لامپ مي‌باشد و لومن معيار صحيح سنجش نور لامپ مي‌باشد. در اين مطلب نحوه‌ي صحيح نورپردازي LED براي اتاق‌هاي خانه را مورد بررسي قرار خواهيم داد

خانه هوشمندخانه هوشمند الفاخانه هوشمند رشتنمايندگي خانه هوشمند

 
 

 

 

نورپردازي LED براي اتاق خواب

معمولاً اكثر ما از اتاق خواب انتظار آرامش و آسايش داريم. دوري از نور آبي باعث مي‌شود كه ساعت بيولوژيك بدن دچار سردرگمي بين نور بيرون از خانه با داخل اتاق خواب نشود. اين نكته امروزه در معماري ايران رعايت مي‌شود كه اتاق خواب در سمت جنوبي قرار نگيرد و نور آفتاب به داخل اتاق مستقيماً نتابد. با رعايت اين اصل مغز ملاتونين بيشتري ترشح نموده و يك خواب راحت براي شما به ارمغان مي‌آورد. اگر عادت به مطالعه شبانه داريد و قصد خريد يك
چراغ مطالعه براي بالاي سر خود داريد، نور با كمي تركيب آبي يا نور طبيعي براي مطالعه مناسب‌تر
هستند چرا كه نورهاي سرد كنتراست بيشتري بر روي صفحه كتاب ايجاد مي‌نمايند.
ميزان نور مناسب: ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ كلوين

نورپردازي LED براي دفتر خانگي و اتاق كامپيوتر


 

اگر يك اتاق كار در خانه خود داريد يا براي كار با كامپيوتر و كتابخانه اتاقي اختصاص داده‌ايد، هدف شما داشتن بهره‌وري و تمركز بالاتر در اين اتاق از خانه است. قرار دادن نورهاي سرد و يخي براي مغز نور روز را تداعي نموده و مغز سراتونين بيشتري ترشح نموده و سطح هوشياري و تمركز شما را بالا مي‌برد. همچنين چراغ‌ها و لوستر را جايي قرار دهيد كه بر روي صفحه مانيتور انعكاس ايجاد نكند. در ضمن وجود يك چراغ روميزي براي افزايش نور در محل كيبورد و مطالعه بسيار عاقلانه است.
ميزان نور مناسب: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ كلويندماي رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ كلوين

نورپردازي LED براي اتاق نشيمن

اتاق‌نشيمن يا هال خصوصي يكي از اتاق‌هاي پر استفاده در هر خانه است. افراد خانه و دوستان در اين اتاق دور هم جمع مي‌شوند و به گفتگو و ديدن تلويزيون مي‌پردازند. ريلكس بودن و راحتي اين بخش از خانه بسيار اهميت دارد. همچنين بسياري از مواقع كودكان در كنار والدين مشغول انجام تكاليف خود در اين اتاق مي‌باشند. وجود منابع مختلف نوري براي نيازهاي متفاوت، لازم و ضروريست. مانند اتاق خواب بهتر است از نورهاي يخي و سرد دوري كنيد چرا كه وجود نور آبي در طيف نور اين لامپ‌ها باعث ترشح سراتونين و افزايش سطح انرژي مي‌شود. لامپ‌هاي جهت‌دار و قابل تنظيم مي‌تواند به ديوار تابانده شوند و يك اثر هنري يا عكس‌هاي خانوادگي را نورپردازي نمايند همچنين اين گونه لامپ‌ها انعكاس كمتري بر روي تلويزيون دارند.
ميزان نور مناسب: ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰۰ كلوين

 

 

نورپردازي LED براي اتاق پذيرايي

 

وقتي با اعضاي خانواده و مهمانان مشغول خوردن يك غذاي خوب هستيم روشنايي بيش از حد و زننده مطلوب نيست، همچنين نور خيلي كم باعث خواب‌آلودگي مي‌شود. بسته به اينكه شبانگاه در حال صرف شام هستيم يا يك بعد از ظهر در حال خوردن ميان وعده، يك آويز ديمرپذير كمك مي‌كند كه سطح روشنايي را در كل روز كنترل نماييم. همچنين انتخاب لامپ‌هاي شفاف براي لوستر، درخشش و زيبايي آن را دو چندان مي‌نمايد.
ميزان نور مناسب: ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰۰ كلوين

ورپردازي LED براي آشپزخانه

آشپزخانه در اساس يك محل كار است. نور صبحگاهي آشپزخانه بايستي سفيدتر و سردتر باشد تا حس بيداري و شروع روز را در حين آماده كردن و خوردن صبحانه القاء نمايد. همچنين اگر يك كانتر يا ميز در آشپزخانه داريد، يك آويز ديمرپذير با نور گرم محيط را براي شام شبانه مطلوب‌تر مي‌نمايد. همچنين استفاده از چراغ‌هاي توكار و لامپ‌هاي زير كابينتي، انجام امور آشپزخانه را آسان‌تر مي‌نمايد.
ميزان نور مناسب: ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۲۷۰۰ تا ۵۰۰۰۰ كلوين

نورپردازي LED براي دستشويي

 

اكثر ما قبل از رفتن به مدرسه يا محل كار در جلوي آينه دستشويي آماده مي‌شويم. بهتر است نور از اطراف آينه به صورت بتابد تا اينكه از سقف. نور كافي به شما كمك مي‌كند كه اصلاح صورت يا آرايش مناسبي انجام دهيد. همچنين بسياري از ما پس از بيدار شدن ابتدا دوش مي‌گيريم، لذا قرار دادن يك چراغ روكار با درجه حفاظت مناسب در بالاي دوش راه مناسبي براي تابش نور سرد و شروع يك روز با حداكثر هوشياري است.
ميزان نور مناسب: ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لومن
دماي رنگ مناسب: ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ كلوين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.