ساختمان هوشمند در آينده/ بخش سوم

۹ بازديد

تصور كنيد ساختمان ها مي توانستند مانند موجودات زنده در شرايط متفاوت محيطي تغيير شكل بدهند!         

تصور كنيد ساختمان ها مي توانستند مانند موجودات زنده در شرايط متفاوت محيطي تغيير شكل بدهند! در حقيقت واژه "ساختمان هاي هوشمند" نگرش جديد مهندسين معمار به آينده ساختمان سازي در جهان است، ساختمان هايي كه قادرند خود را با شرايط محيطي داخل و خارج بنا تطبيق دهند.

چنين ساختماهايي كه در تقليد از سيستم واكنش موجودات زنده ساخته مي شوند. آنها قادرند در پاسخ به شرايط مختلف جوي مانند وزش باد، گرما و سرماي بيش از حد و تغيير تابش نور خورشيد عكس العمل نشان دهند. به علاوه در داخل ساختمان نيز با مشاهده مواردي چون تجمع بيش از اندازه جمعيت، تغييراتي از خود بروز دهند.

تريستان استرك (Tristan dEstree Sterk) از اعضاي دايره معماري رباتيك و طراحي بناهاي هوشمند، مشغول كار بر روي نمونه هايي از اين ساختمان هاست، اسكلت اصلي آنها مجموعه اي از ميله ها و سيم هايي است كه توسط ماهيچه هاي بادي به هم متصل اند.

با اتصال اين اسكلت به يك سيستم هوشمند، استرك موفق به طراحي ساختمان هايي سبك و محكم، كه قابليت تغيير شكل دادن را دارا مي باشند، شده است. به علاوه با به كار گيري روش مذكور طبيعتا در مصرف انرژي نيز صرفه جويي خواهد شد.

او در مورد مزاياي چنين ساختمانهايي اظهار داشته :

"چنين سيستمي به مهندسين معمار قدرت ساخت بناهايي را مي دهد كه قادرند چه در شرايط عادي و چه در شرايط غيرعادي و دشوار، به منظور تامين رفاه بيشتر ساكنين، خود را با شرايط محيطي وفق بدهند. يك برج مرتفع را در نظر بگيريد كه به هنگام وزش بادهاي ناگهاني و شديد بتواند جلوي فشار باد را گرفته و آن را از خود دفع نمايد، يا خانه اي كه قادر باشد با ايجاد لرزش برف را از پشت بامش به زمين بتكاند!"

استرك مي افزايد : "مدت هاست كه مهندسين به اين امر كه روش هاي ايجاد حرارت ، برودت و روشنايي در هر بناي ساختماني به شكل ظاهري اش بستگي دارد، واقفند. ساختمان هاي مرتقع در مقايسه با بناهاي كوتاه تر به روش كاملا متفاوتي گرم و سرد مي شوند."

"با مجهز كردن نماي ساختمان ها به نسل جديدي از مصالح كه قادرند در جهت تابش اشعه خورشيد تغيير شكل داده و ماكزيمم انرژي خورشيدي را جذب نمايند، مي توان نوعي توليد انرژي در ساختمان ها انجام داد. در چنين شرايطي حتي مي توان ادعا كرد كه به سيستم تهويه نيز نيازي نخواهد بود."

استرك در حال حاضر مشغول بررسي و تست مجمو عه اي از آسمانخراش هايي با ويژگي هاي نامبرده در شهر شيگاگو است.

متخصصين در اين زمينه معتقدند همانگونه كه امروزه در صنايع ديگري مانند خودرو سازي با به كار گيري سيستم هاي پيشرفته از استهلاك لاستيك ها، ترمزها و هدر رفتن سوخت جلوگيري مي شود و كسيه هاي هوا (air bag) در مواقع مورد لازم به نجات جان سرنشينان كمك مي كنند، منازل مسكوني ما نيز همچون اتومبيل هايمان نياز به تسهيلات مشابهي دارند.

خانه هوشمند-خانه هوشمند رشت-خانه هوشمند گلسار-درخواست نمايندگي خانه هوشمند-هوشمندسازي ساختمان- خانه ي هوشمنداپارتمان هوشمند-پذيرش و اخذ نمايندگي خانه هوشمند-اخذ نمايندگي خانه هوشمندكليد لمسي هوشمند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.